De hondenluisteraar

De hondenluisteraar Wetenschappelijk onderbouwde en hond centrale gedragdeskundige en coach.
(1)

Het is officieel.12 oktober start de proef ronde van Expeditie hond 🙌En nu ga ik maar de eerste les voorbereiden!En duim...
03/10/2023

Het is officieel.
12 oktober start de proef ronde van Expeditie hond 🙌

En nu ga ik maar de eerste les voorbereiden!
En duimen dat alles het doet volgende week donderdag.

Ik ga het heeeeel voorzichtig zeggen,je kunt je inschrijven voor de trial van expeditie hond.(Wordt gegeven in regio voo...
17/09/2023

Ik ga het heeeeel voorzichtig zeggen,
je kunt je inschrijven voor de trial van expeditie hond.
(Wordt gegeven in regio voorne aan zee)

Want het ziet er naar uit dat we een theorie lokaal hebben gevonden!
Hopelijk komt er de komende dagen meer duidelijkheid.

Kosten: 50,- p.p
Ik adviseer wel om per cursus per persoon 1 hond te nemen als focus.
Want het is een best zwaar traject.

5-7 theorie lessen en praktijk lessen.
Waarschijnlijk verspreid over 5-7 weken, ongeveer 2 dagen per week een uurtje of anderhalf.

Wat houdt de cursus in?
https://www.dehondenluisteraar.nl/expeditie-hond

Ga alvast video's maken van de dingetjes waar je met je hond tegenaan loopt. Want die hebt je nodig!

*Het ziet er naar uit dat deze cursus wel reizen naar een dorpje in de polder vereist. Dus mogelijkheid tot reizen is voor de theorie lessen wel een dingetje.

Één op één uitlaatdienst!Geen haast, spoed, vreemde honden en gewoon vanuit huis.Voor als je zelf niet kunt.-MethodeDe h...
11/09/2023

Één op één uitlaatdienst!
Geen haast, spoed, vreemde honden en gewoon vanuit huis.
Voor als je zelf niet kunt.

-Methode
De honden worden uitsluitend uitgelaten door een gedragsdeskundige met wetenschappelijk onderbouwde scholing.
De gehanteerde methodes zijn volgens de nieuwste ethiek en communicatie leer.
Onder andere vormgegeven met kennis van Turid Rugaas, Anne Lill Kvam, Julia Robertson, Amber Batson en Kathy Connor.

Moeilijke honden en rassen zijn daarom ook van harte welkom.

-Aangepast
De wandelingen worden aangepast op jullie,
Tijden die passen in jullie werk en woon ritme maar ook kijken we per dag naar de hond.
Zit het hoofdje vol en gaan we voor extra ontspanningsoefeningen?
Of gaan we juist even voor een beetje hersengymnastiek?
Natuurlijk houden we rekening met probleemgedrag en begeleiden we dit om te verbeteren.

-Tarieven
30 minuten uitlaten, 17,50
Tweede hond, 15,-

Tweede hond wordt indien mogelijk altijd apart uitgelaten.
Langere wandelingen in overleg.

*Werkgebied Nissewaard en Hellevoetsluis.

Voor een intake afspraak kun je contact opnemen via messenger of WhatsApp!
Of [email protected]

https://www.dehondenluisteraar.nl/

*Excuses dat het even duurde,
de mail lag er uit. Niet voor het eerst, dus we zijn overgestapt!
Dat duurde weer een end.

De honden luisteraar gaat veranderen.Eigenlijk was het altijd al de bedoeling, voorkomen in plaats van genezen.Zorgen da...
06/09/2023

De honden luisteraar gaat veranderen.

Eigenlijk was het altijd al de bedoeling, voorkomen in plaats van genezen.
Zorgen dat honden en baasjes elkaar snappen en simpelweg niet in de problemen raken.

De afgelopen weken ben ik bezig geweest met trajecten afronden en afbouwen. Om ruimte te maken voor ons nieuwe programma wat zich richt op algemene honden educatie volgens nieuwe wetenschap.
Expeditie hond.

Hierdoor hebben we ook ruimte gekregen voor een nieuwe service, één op één honden uitlaten in regio Nissewaard en Hellevoetsluis.
Gewoon aan huis, door een gedragsdeskundige, voor honden die het allemaal niet zo makkelijk vinden en moeilijk terecht kunnen bij andere uitlaat diensten en opvang.

Meer informatie volgt,
maar je kunt een berichtje sturen om te informeren over beiden.

*Voor Expeditie hond komt een 'trial'. Hier gaan we uitnodigen voor sturen, maar je kan je altijd aanmelden.

Met het zicht op het welzijn van onze eigen honden?Moet ik concluderen dat ik een klantenstop moet instellen 🥲Buiten dat...
03/06/2023

Met het zicht op het welzijn van onze eigen honden?
Moet ik concluderen dat ik een klantenstop moet instellen 🥲

Buiten dat hebben we momenteel wat auto problemen,
heel lastig als één auto huishouden.

Wel ga ik in de omgeving voorne wandel trajecten doen waar je je voor kan aanmelden, om je hond beter te leren begrijpen, kennen en samen te leren ontspannen.
En gaat YouTube één deze jaren de lucht in 🤞

Losloopgebieden...Je hoort deze geregeld, "Er kwam een losse hond op ons af! Toen moest mijn hond aangeven dat ze dat ni...
23/05/2023

Losloopgebieden...
Je hoort deze geregeld, "Er kwam een losse hond op ons af! Toen moest mijn hond aangeven dat ze dat niet wilde! Zo een slechte ervaring weer voor haar! Mensen moeten hun hond bij zich houden!"

Wacht even?
Je hond gaf aan 'hey, dit wil ik niet. Laat me met rust!'
En de hond luisterde hier naar en ging weg?

"Ja, maar hij kwam wel op ons af! Dat is zo vervelend voor haar!"

Maar, deze hond luisterde heel netjes? En er is niks gebeurd?

"Ja, maar mensen moeten gewoon hun hond bij zich houden!"

Waar liep je?

"In het bos!"

Het bos hier?

"Ja!"

Het losloop bos? Wat vol in blad en bloei staat met elke 100 meter een blinde bocht of hoek?

"Ja!"

Als je het zo leest vallen je misschien een paar dingen op en graag wil ik dat iedereen die dit leest hier even goed over nadenkt.
Want ik hoor dit gepijpzeik denk ik 3x per week wel ergens.

Yes, dat hoor je goed. Ik ben een hondengedragsdeskundige die hier echt stront en stront allergisch voor begint te worden.

Waarom loop je met je hond die niet los 'kan', aan een lijntje van 3 centimeter en een benauwend 25 riemen tuig tegen ontsnapping, in een losloopgebied?
Helemaal een onoverzichtelijke?
Wil je echt zo graag een probleem op lelijke wandelschoenen zijn?

"Ja, nou, overal lopen honden los!"

Ja, okey, maar hier lopen ze gegarandeerd los.
Want hier MAG dat. Dus waarom zoek je het op?

"Iedereen mag daar komen hoor, het is niet verboden voor aangelijnde honden!"

Raar eigenlijk, dat dat niet zo is.
Want over het algemeen is het ontmoeten van andere honden (ongeacht wat wij denken) vreselijk stressvol aan de lijn. Ervaren veel honden een angstreactie die aan de lijn, omdat je niet kan vluchten, vaak vechten wordt.
Dus inderdaad, je hond reageert REACTIEF.

Loop je daar, met een mogelijk bijtincident omdat jij per se hier moest gaan wandelen. Er is per 200 kilometer wandelpad ongeveer 4 kilometer losloop. Maaaaar nee, jij gaat precies op één van die 4 kilometer lopen waar heel de omgeving LOS met zijn hond loopt. En die mensen? Denken dat dat veilig kan, want welke idioot gaat er met een hond hier lopen die niet met honden kan?

Gefeliciteerd, je bent helemaal in je recht. 👌🙌💪👍

Komt er ook nog bij kijken…
Was dit echt een slechte ervaring?
Je hond gaf aan dat ze ruimte wilde en de andere hond respecteerde dat en gaf haar deze ruimte.
Het enige negatieve in deze situatie? Was waarschijnlijk de lijnspanning van dat korte lijntje, stress van dat anti ontsnappak en jouw frustratie hormonen die ze kon ruiken, die je ook aanmaakt wanneer je weer tegen haar staat te schreeuwen omdat ze niet snel genoeg gaat plassen.
Jij maakt de situatie eng, gespannen, benauwd.

Ik vraag me bij zulke gesprekken vooral af.. zijn we echt zo dom?
Snappen we echt zo weinig van honden, elkaar en de wereld?
Dat dit een discussie moet zijn?

Ga naar de dierenwinkel, koop een fijn tuig en een 10 meter lijn en ga lopen waar je de minste kans hebt een hond tegen te komen,
bij voorkeur met redelijk veel zicht.
En als je er eentje tegenkomt die niet meer te ontwijken is?
Geef de honden ruimte en zorg voor een ontspannen lijn zodat de optie vluchten blijft bestaan.
Als je hond dan uit zijn stekker gaat en die andere hond een partij in elkaar timmert?
Is het misschien een rot ervaring voor alle partijen, maar jij hebt alles juist gedaan. De andere honden baas heeft schuld en hopelijk iets geleerd van deze ervaring.

Bedankt names de hondjes die wel goed los kunnen lopen en met andere hondjes om kunnen gaan.

Notitie.
Als jij zo'n l*l bent die met je hond overal en nergens los loopt?
Doe dat dan alleen als je dusdanig contact hebt met je hond dat je deze zo goed als altijd bij je kan roepen en aanlijnen? En doe dat dan ook zodra je andere honden ziet!

Notitie 2.
Je bent ook een enorme tut als je keihard op mensen met losse honden af blijft lopen met je aangelijnde hond. Geef mensen ruimte om te reageren, je te zien en stop met lopen zodat jij en je hond minder interessant zijn voor de andere hond.
Het mag best wel van twee kanten komen.

We hebben volgens mij alle intakes compleet!Pooh!Ik ga nog even zelf weg met de honden om te ontspannen en dan nog een k...
21/05/2023

We hebben volgens mij alle intakes compleet!
Pooh!

Ik ga nog even zelf weg met de honden om te ontspannen en dan nog een keer alles na lezen en opsturen vanavond...
en dan misschien durf ik de inbox weer te openen.

Mijn mailbox zit echt stamp vol!Heb je gemaild, kan het zijn dat antwoorden even duurt!Excuses voor het ongemak 😬
18/05/2023

Mijn mailbox zit echt stamp vol!
Heb je gemaild, kan het zijn dat antwoorden even duurt!

Excuses voor het ongemak 😬

OntspanwandelingVandaag ga ik scouten, voor fijne plekjes om ontspan wandelingen te doen.Voor de gewone blije huishond, ...
15/05/2023

Ontspanwandeling

Vandaag ga ik scouten,
voor fijne plekjes om ontspan wandelingen te doen.

Voor de gewone blije huishond, de prikkelige huiskamer stuiterbal, de onzekere sc**jt lijsters en de boze buurt brommers.

Deze wandelingen zijn niet alleen bedoeld voor de hond, maar ook het baasje.
Want we gaan samen kijken wat je hond doet, waarom en hoe je de dagelijkse uitlaat rondes rustiger, makkelijker en leuker kunnen maken voor jullie beiden.

Weet jij ook nog een plekje in voorne?
Waar honden niet los zijn toegestaan, er veel ruimte is en je weinig mensen tegenkomt?
Laat het even weten!

Als je interesse hebt in een dergelijke wandeling, binnenkort gaat de informatie online!

Notitie.
We zijn nog steeds bezig met een plekje zoeken voor een veilige losloop omgeving om vrij te ont-prikkelen en socialiseren.

Kwantiteit of kwaliteit…Jaaaa, het is weer zomer aan het worden in Nederland en het recreatiegebied hier stroomt weer vo...
11/05/2023

Kwantiteit of kwaliteit…
Jaaaa, het is weer zomer aan het worden in Nederland en het recreatiegebied hier stroomt weer vol met lokale mensen die gaan fietsen met de hond!

Handig joh,
je kan je hond zo 5 kilometer laten rennen met minimale inspanning,
voor jou dan.
Lekker snel moe!
Kun je weer verder met je telefoon op de bank.

Alleen vervelend dat als jij keihard op dingen af fietst?
Gaat je hond helemaal uit zijn plaat!
Zoooo irritant!

Nou, dan hangen we er toch gewoon een gentle leader aan?
Kannie niet meer omkijken, stoppen, snuffelen of reageren op de omgeving zonder afschuwelijke pijn en ongemak.
Opgelost!

Maar dit? Heeft mentaal nogal wat gevolgen voor je hond.
Dit zijn doodsangsten, een hele ren sessie lang.

Is hond erna lekker moe?
Je hond is compleet naar de kl**en!
Zou jij ook zijn, als je 20 minuten aan een neusring achter een fietser aan moet rennen door een spookhuis vol jumpscares.

Op één of andere manier leeft veel van Nederland nog steeds in de 'kwantiteit' mindset.
Je hond moet minimaal x kilometer afleggen, elke dag.
En dat heeft nogal wat gevolgen, buiten fiets martelingen.

Elke ochtend zie ik mensen hun honden schreeuwend meetrekken naar het losloopgebied hier. Waar ze snel even kunnen rennen voordat de baas naar werk gaat.

Maar deze hond zit barstens vol stress van de heen en terugweg waar deze niks mag buiten LOPEN.
En dan zijn we verbaasd als ze het hele huis slopen terwijl we ze toch echt hebben laten rennen!

Laat me je introduceren aan kwaliteit.

Je hond heeft er mentaal en lichamelijk namelijk veel meer aan om 20 minuten op één grasveld te staan en vrij te mogen snuffelen.
VRIJ BEWEGEN EN SNUFFELEN.

Mentaal? Veel slopender.
Fysiek? Veel gezonder.

Lekker een 5 meter lijn er aan en op weg naar een willekeurige snuffelspot?
Je hond lekker overal laten snuffelen.
Dat kan namelijk,
alles is een willekeurige, energie opzuigende, onstressende snuffelspot!

Wil hond plassen waar dit minder prettig is?
Schud even aan de lijn en vraag "kom?", 80% van de honden snapt deze communicatie en zoekt een ander plekje zolang ze hun snuffelen mogen afronden.

Je krijgt een compleet voldane en mentaal uitgeputte hond voor terug.
En zelf heb je ook minder stress en paniek hormonen aangemaakt.

En die fiets? Misschien moeten we accepteren dat voor heel veel honden aan de fiets lopen gewoon doodeng is. Helemaal als we geen rekening houden met, of kennis hebben van, hoe honden hersens werken.

Met klap op de vuurpijl dat lopen aan de fiets gevaarlijk en potentieel strafbaar kan zijn met de zomerse temperaturen.

Notitie
In meerdere Europese landen is fietsen met de hond verboden, bijvoorbeeld België.

Notitie 2
Voor je gaat gillen dat je hond ECHT WEL 100 kilometer per dag nodig heeft, probeer even een week lang gewoon op tempo oma te wandelen en je hond ruimte te geven om te snuffelen. We leren onze honden systematisch dat snuffelen gecombineerd gaat met ru**en, gillen en klappen moeten incasseren. Het kan echt wel even duren voor de hond om te leren dat het mag en zonder nare gevolgen komt.
Dus geef het even tijd.

Nou, wat een weekje moest zijn werd nog een maand.Want alles moet altijd tegelijk..Inclusief de auto reply mail dat ik e...
10/05/2023

Nou, wat een weekje moest zijn werd nog een maand.
Want alles moet altijd tegelijk..
Inclusief de auto reply mail dat ik even weg was, die deed het natuurlijk ook helemaal niet!

Gelukkig is nu alles weer helemaal goed, Troy zijn inkijk luikje doet het prachtig en zijn DIY verjaardags taart was ook een succes.

Voor de mensen uit de omgeving,
de proef van 'De waarheid van de hond' cursus/voorlichting wordt aangekondigd zodra ik een locatie heb om deze te geven!
Waarschijnlijk 4 avonden.

Notitie.
Waarom is je mailbox openen zo eng na een maand 😱 of is dat gewoon een stukje introverte angst?

Karnemelk tegen teken?Ja, dan post je een waarschuwing voor vlooienpillen, maar dan krijg je natuurlijk de vraag "wat da...
04/05/2023

Karnemelk tegen teken?

Ja, dan post je een waarschuwing voor vlooienpillen,
maar dan krijg je natuurlijk de vraag "wat dan wel!?"

Om te beginnen moeten we een paar dingen accepteren.
Hoe wij leven? Is niet echt natuurlijk.
We wonen met al onze zooi en dieren in één hol, het hele jaar.
Ongedierte zoals vlooien gedijen hier prachtig in!

We moeten dan misschien ook accepteren dat we er niet geheel onderuit komen…
We moeten misschien middelen die we uit de natuur hebben gehaald, ingrediënten hieruit ontkoppeld en hervormt met chemische reacties,
die op zichzelf niet zomaar voorkomen in diezelfde natuur,
gebruiken om ons te helpen.

Maar wat we ons moeten beseffen is in welke vorm en hoeveelheid.
De dosering.

Je laat tenslotte ook niet elke maand je huis compleet vergassen voor het geval er misschien ooit eens houtworm mee naar binnen gelopen wordt onder je eigen schoenzool.

En dat is interessant, want er is ons nogal intensief wijsgemaakt dat we onze dieren continu agressief preventief moeten behandelen.
Maar is dit waar? En wat zijn minder agressieve methodes?

Gezonde dieren?
Pikken niet snel ongedierte op in grote maten.
Goede, gevarieerde voeding en gezonde vacht spelen een grote rol.
Er zijn vreselijk veel mensen die ervaren dat hond amper nog teken heeft op het moment dat ze over gaan op goed gebalanceerde rauw voeding bijvoorbeeld of meer variatie en vetten gaan geven naast het huidige voer.

Je huis schoonhouden?
Speelt ook een grote rol, we zien vlooien infestaties in het wild eigenlijk vooral tijdens nestelseizoen. En wij mensen nestelen nou eenmaal heel het jaar.
Goed en regelmatig stoffen en stofzuigen? Huis lekker poetsen met citronella, lavendel of munt? (Vind meest ongedierte vreselijk stinken)
Maar wat dacht je van je hond even uit borstelen na een wandeling?
Niet alleen goed voor jullie band en knuffelhormonen aanmaken, maar ook om al een hele hoop potentiële engers weg te poetsen voor ze zich kunnen vastbijten in hond of laten vallen in je huiskamer.

Karnemelk enzo?
Er zijn ook van die fijne oma middeltjes, die voor de boer al 300 jaar werken. Dus waarom opeens niet meer?

Karnemelk werkt in ons huis heel goed, maar de werking is per hond best verschillend. Het concept is dat het de zuurgraad van het bloed iets verhoogt waardoor deze onaantrekkelijk wordt voor bloedzuigers.
Natuurlijk kun je niet bakken karnemelk je hond in schenken tot zijn specifieke zuurgraad vies genoeg is.
Dus test gewoon even met een scheutje bio karnemelk bij het ontbijt.

Hier hebben we, met uitzondering na een duik in een herten kadaver, al 3 jaar geen ongedierte gezien.

Knoflook, munt en een aantal andere kruiden zorgen ervoor dat de lichaamsgeur van je hond verandert.
Dit kan er ook voor zorgen dat deze onaantrekkelijker ruikt of zelfs smaakt voor ongedierte.
Deze kun je gewoon geven bij de voeding of kopen in vettige snoep mixjes.
Ook niet geheel onhandig! Want omega's in vetten ondersteunen ook de huid gezondheid die weer ondersteund bij ongediertepreventie.

Je kunt ook geuren op de hond sp***en,
hier ben ik wat minder enthousiast over.
Honden vinden het zelf namelijk heel onsmakelijk ruiken,
niet alleen op hun zelf maar ook andere honden kunnen jouw hond aanstootgevend vinden.
We zien dus regelmatig gedragsverandering richting een ingespoten hond, die voor hondenneuzen als een volgekoste emmer ruikt.
'Stop! Animal bodyguard' lijkt een goede balans te hebben gevonden en weinig klachten te veroorzaken.

Kralen?
Dat vind ik een moeilijke, er is namelijk nog niks gevonden wat aantoont dat dit ook maar iets doet buiten jou als baasje vertrouwen geven.
Als je hond dus lekker gezond is, je huis schoon en je regelmatig de hond even uitborsteld (of hij heeft een zelfreinigende vacht) is dit hoogstwaarschijnlijk gewoon de natuurlijke weerstand van je hond die zijn werk doet…
Deze wordt daarbij ook niet verstoord door allemaal middelen.

Heel natuurlijk, natuurlijker dan die kralen eigenlijk.

Pipetjes en vlooienbanden?
Je hond preventief behandelen met dergelijke ben ik ook absoluut niet tegen.
Niet elke hond heeft het geluk van goede gezondheid, zurige bloedsmaak of vacht waar gemiddelde teek een wisse verstrikkings dood in sterft.

Heeft je dier geen acute vlooienallergie?
Dan kun je je afvragen wanneer je deze middelen wilt inzetten.

Sommige worden een paar maanden per jaar behandeld, sommige krijgen een pipetje wanneer ze met een teek of twee thuis komen.
Voor een gezonde hond moet dit echt geen probleem zijn.

De dosis, indien je de juiste gewichts variant gebruikt, is veilig.
Veiliger dan een pil voor een heel seizoen, dergelijke lange claim middelen zou ik vooral ook ontwijken.
Ook kun je vlooienbanden af doen en pipet oliën af wassen als de hond slecht reageert.

Er zijn dus eigenlijk best wat opties,
maar wat opvalt is vooral het aspect gezondheid en hygiëne. Wil je minder pesticiden op je hond hoeven smeren? Moet je investeren in een schone leefomgeving en misschien hulp van een voedingsdeskundige.

Wij raden Maxine van Ekowolf aan.

Ook moeten we wel beseffen, af en toe een teek of vlo? Hoort erbij!
Maar soms, moeten we ook accepteren dat onze dieren wat meer hulp nodig hebben bij deze.
Ga dan voor middelen die veilig zijn, die je weer weg kan nemen.

Notitie:
Voor de acute vlooienallergie dieren,
niet elke vlooien middel helpt bij contact met vlooien.
Sommige? Daar moet voor gebeten worden.
Dus lijkt je huisdier goed last te hebben van vlooienbeten?
Vraag bij de dierenwinkel welke je dan moet hebben!

Notitie 2:
Onderzoek naar bepaalde 'oma' middeltjes vinden ze niet altijd nodig,
al helemaal niet tegenover huisdieren.
Dubbel helemaal niet als je geconfronteerd wordt met een big pharma die liever niet heeft dat je aantoont dat bepaalde dingen wel degelijk nut hebben of dat je huisdier van nature vaak best goed gaat.
Dit zijn hele moeilijke dingen en misschien moeten we hier ook eens over praten.

Vlooien pillen?Ja, pesticiden op je hond smeren? Gatsie!Wat gevaarlijk ook! Daar moeten we even met z'n allen flink tege...
01/05/2023

Vlooien pillen?

Ja, pesticiden op je hond smeren? Gatsie!
Wat gevaarlijk ook!
Daar moeten we even met z'n allen flink tegen zijn, wat van vinden en afkeuren.

Dus nu moeten we massaal van de pipetjes af!
Wat zijn de alternatieven?

Tegenwoordig zie je vaak pillen,
geadviseerd door de dierenarts.

Leuk,
maar het verbaast me dat een grote hoeveelheid Nederlanders kriegel worden van hun dier een pesticiden olie op de huid geven,
maar het naar binnen stoppen?
Geen probleem!
Bij voorkeur in hoge dosis zodat deze meerdere maanden actief is.

Lekker makkelijk.

Laat ik even heel duidelijk zijn,
Deze middelen zijn ontwikkeld om het zenuwstelsel van insecten aan te tasten. Ze werken neurologisch.
En we stoppen dit dus in onze honden.

Uit onderzoek is al gebleken dat voldoende honden hier dus ook slecht tegen kunnen. We zien karakterverandering, epilepsie klachten, maar ook problemen in de stofwisseling ontstaan.

In de mate dat we deze klachten zien?
Als baasje de link weet te leggen want het moet maar net in je opkomen, zou een dergelijke medicatie allang van de markt af moeten zijn.
Tenminste, als het voor mensen was.

In Amerika heeft de voedsel en waren autoriteit dan ook dikke waarschuwingen gegeven tegenover de pillen van Bravecto, Credelio, Nexgard en Simparica.
Om precies deze reden.

Deze waarschuwing ga ik nu ook geven en hopelijk willen jullie deze delen.

Deze middelen zijn hartstikke gevaarlijk!
Ze kunnen invloed hebben op het zenuwstelsel en de hersenen. Kunnen permanente schade, langdurige schade en onverwacht gedrag veroorzaken zoals RAGE (blinde agressie door neurologische verstoring).

En het is werkelijk idioot dat dierenartsen in Nederland hier nog achter staan.

Want als jouw hondje als gevolg van vlooien pillen in het gezicht van je kind hangt? Dan zou deze niet de eerste zijn!

Maar bewijzen dat het door deze pillen komt?
Moeilijk.
Dus blijven we ze lekker voorschrijven!

Gatver.

Notitie.
In de reacties vind je een linkje naar een onderzoek met beelden van een kooikerhondje die na een vlooienpil heel slecht gaat.

Notitie 2.
We kunnen er vanuit gaan dat de werkelijke hoeveelheid honden die klachten hebben veel hoger ligt.
Niet alleen omdat baasjes en dierenartsen de link niet leggen, honden kunnen bijvoorbeeld niet goed communiceren dat deze barstende koppijn hebben en is deze klacht voor ons onzichtbaar.

Notitie 3.
Het niet volledig kunnen bewijzen dat deze klachten werkelijk door deze middelen komen is de reden dat er nog steeds geen verbod is. Goed onderzoek? Betekent moedwillig honden deze middelen geven, wat onderzoek organisaties als 'te gevaarlijk' beschouwen. Dat zegt genoeg lijkt me.

Koningsmarkt met de hond.Leuk! Super drukke koningsmarkt!Was jij er ook? Ik ook, ongeveer 10 minuten.En in die 10 minute...
29/04/2023

Koningsmarkt met de hond.

Leuk! Super drukke koningsmarkt!
Was jij er ook? Ik ook, ongeveer 10 minuten.

En in die 10 minuten?
Heb ik 5 doodsbange honden gezien,
2 jonge honden die meegesleurd werden terwijl ze naar iets stonden te kijken,
1 pup van misschien net 9 weken die zo de herrie van een optreden in werd getild en een honden gevecht tussen tientallen mensen benen omdat baasjes niet op aan het letten waren.

Waar zijn we in vredesnaam mee bezig?

Als je je afvraagt waarom ik na 10 minuten huilend naar huis ging?
Omdat het gewoon echt pijn doet.
De angst en stress die je bij die beestjes ziet.

Ik kan je nu natuurlijk gaan uitleggen wat ik zag en waarom je dit ziet,
maar moet dat echt?

Het is namelijk heel simpel,
tenzij het een hulphond is…

Neem je hond niet mee naar zulke dingen.
Het is, ongeacht wat je jezelf ook wijs maakt, niet leuk voor je hond en het is al helemaal niet goed voor de socialisatie.

Kan ie niet alleen thuisblijven?
Is dat even pech voor je!
Ja, want jij? Jij moest persee een hond!
Dus nu? Nu moet je thuisblijven op Koningsdag.

Je hoeft trouwens helemaal niet thuis te blijven,
wist je dat je op Koningsdag heerlijk kan wandelen in het bos of op het strand.
Vaak is er helemaal geen kip op die dag!

Heerlijk weg van al die drukte, dat dure belastinggeld feest voor die andere belasting put.
Heerlijk ontspannend voor jullie beiden.

Notitie.
Valt het je trouwens ook op dat je eigenlijk maar heel zelden een hulphond ziet op zulke dagen?
Waarom zou dat nou toch zijn?

Zit.Je hoort het steeds vaker, zitten? Nou liever niet.Nu is er een hele groep honden 'professionals' die dat allemaal m...
27/04/2023

Zit.

Je hoort het steeds vaker, zitten? Nou liever niet.

Nu is er een hele groep honden 'professionals' die dat allemaal maar onzin vindt. Stel je niet zo aan! Het is maar een hond!

Vooral het feit dat we veel heupkom, been en rug ontwikkelings risico zien bij honden die op jonge leeftijd veel moeten zitten?
Wordt vaak benoemd als onzin door deze groep.

Want hun honden zijn tenslotte ook nog nooit, na hun weten, belast geweest met zoiets!
En die zaten met 3 weken al op commando.

Gefeliciteerd,
je hond was met 3 weken al gebrainwashed om zeer onprettig en onnatuurlijk gedrag te vertonen.
Verdient echt een dikke 'beste honden trainer' prijs.

Ze zijn tenslotte ook allemaal maar maximaal 8 geworden.
In verband met andere aandoening, veroorzaakt door doorfokken, dus hebben ze ook nooit voldoende tijd gehad om echt last te krijgen van die kapot gesleten heupen op een manier dat je het niet langer kon negeren.

Maar daar noemde ik het al,
onnatuurlijk gedrag.

We leren steeds meer dat te weinig ruimte geven voor natuurlijk gedrag? Problemen veroorzaken. Mentaal en lichamelijk.
(Daar zijn ellenlange onderzoeken naar gedaan die sommige mensen niet zo nauw nemen)

Ongeacht of zitten wel of niet gezond is is voor een pup, is het ook voor je volwassen hond?
Kak.
En we zien het in de natuur dan ook weinig.

De manier dat de ruggengraat en schedel verbonden zijn betekent dat zitten? Belemmerend en belastend is buiten hele specifieke situaties.
Honden zitten eigenlijk vanuit zichzelf alleen om een lange periode naar iets te kijken wat veelal stationair is, helemaal als het aan de hoge kant is.

Dus zitten bij het stoplicht?
Onprettig, want om zich heen kijken wordt moeilijk.
Wat nerveus en gespannen gedrag kan creëren,
helemaal als de lijn kort en strak gaat zodat er druk op de hond staat en vrijheid om te bewegen nog beperkter wordt.

Kortom, over het algemeen is het niet iets waar hond zich lekker of veilig bij voelt. En dat mogen we ons best beseffen.

Ik vraag mezelf vooral vaak af, waarom?
Waarom moeten onze honden te pas en onpas zitten?
Geeft het ons een gevoel van controle?
Of is het gewoon omdat ons ooit ergens geleerd is dat het hoort?

Dat mag wel eens over zijn.
Dus vanaf vandaag stoppen we met 'zit' vragen bij elke willekeurige situatie en gaan we gewoon staand dingen doen.
Het duurt even, maar je zou merken dat je hond uit zichzelf relatief weinig zit en mogelijk een stuk rustiger is.

Want zitten voor honden?
Is simpelweg onprettig.

Hand gebaren of verbale communicatie?Er is nogal wat discussie tussen hondentrainers,we hebben allemaal middeltjes voor ...
23/04/2023

Hand gebaren of verbale communicatie?

Er is nogal wat discussie tussen hondentrainers,
we hebben allemaal middeltjes voor communicatie.
Klikkers, fluitjes, snacks.

Maar laten we het even hebben over de middelen die we eigenlijk altijd hebben, ons zelf.

Daar hebben we ook opties, stemgeluid of handgebaren.
Waar net zo veel discussie over is.

Maar ik ga het simpel voor je maken.
We hebben maar een beperkt aantal handgebaren,
helemaal als je kijkt naar hoeveel honden kunnen onderscheiden.

Het is handiger (hi ha ho) om handgebaren te gebruiken als ondersteuning binnen woordassociaties.

Als we "auto" vragen en vervolgens "hier", "zit", "blijf" gaan roepen om dit te sturen? Is dat voor veel honden vreselijk verwarrend!
En daar zijn handgebaren dus echt fantastisch.

Waarom dit zo goed werkt?
Is een gecompliceerd stukje neurologie,
waarvan we nog steeds niet helemaal weten hoe het zit bij honden.
Maar het lijkt erop dat woord associaties en handgebaren op een andere manier of zelfs een andere plek opgeslagen worden.

Wat er dus op neer komt dat deze twee communicaties naast elkaar actief kunnen zijn.
De hond snapt nog steeds dat er een auto komt en dat we dus samen gaan wachten terwijl we met de handen deze actie preciezer kunnen vormgeven.

Honden hebben vaak al een associatie met wijzen.
Ook een stopteken geven met een platte hand lijkt bij veel honden heel erg duidelijk te zijn. De betekenis van deze zou ik dan ook echt niet aanpassen.
Want gut, deze twee ga je echt het meeste gebruiken.

Extra.
Uiteraard zijn er honden die wel woorden kunnen combineren, maar het feit dat 99% van de honden hier wel degelijk problemen mee heeft suggereert dat zelfs honden die daar goed in zijn, helemaal in stressvolle situaties, hier moeite mee hebben.
Waarom je hond meer stress geven als we het makkelijker voor ze kunnen maken?

Don't set them up for failure!

Evy is terug gebracht en opnieuw opzoek. Per direct opvang gezocht voor Evy.In verband met prive omstandigheden is een c...
22/04/2023

Evy is terug gebracht en opnieuw opzoek.

Per direct opvang gezocht voor Evy.

In verband met prive omstandigheden is een cliënt van mij per direct op zoek naar opvang.
Ze is een hele actieve, drukke en prikkelgevoelige dame die rust en begrip nodig heeft. En vooral ook communicatie die ze begrijpt.

Belangrijk:
Ze heeft verlatings angst en kan niet, ook niet met andere honden, alleen thuis blijven.

Dit is natuurlijk zoeken naar een speld in een hooiberg 🤞

Opvang krijgt begeleiding vanuit de hondenluisteraar,
er is dus wel duidelijk iemand nodig die hier ook voor open staat zodat we niet een terugval krijgen. (die men hoe dan ook in een nieuwe situatie kan verwachten)

Woord associatie.Een hoop mensen hebben een vertekend beeld van honden. Je hond? Is een gezinslid en ongeacht dat ik het...
21/04/2023

Woord associatie.

Een hoop mensen hebben een vertekend beeld van honden.
Je hond? Is een gezinslid en ongeacht dat ik het er compleet mee eens ben dat ze als dergelijke behandeld moeten worden?
Respect, liefde en vrijheid verdienen
zijn het geen mensen.

Veel mensen? Beseffen zich dat niet, of niet correct.
En hebben hele onrealistische verwachtingen en ideeën bij hun hond.

Maar diep, heel diep in ons hart? Onze hersenen?
Weten we dit donders goed.

Laten we dit ontarmen!
Laten we ons bijvoorbeeld even proberen voor te stellen wat honden mogelijk denken dat er gaande is als we met de auto ergens heen gaan rijden?

Snappen ze dat wij door de wereld bewegen?
Of denken ze dat de wereld om ons heen beweegt?
Denken ze dat het een soort teleportatie magnetron is?
Of snappen ze dat wij er ook echt iets voor moeten doen?

Accepteren dat honden hier waarschijnlijk geen bal van snappen?
Is een belangrijke stap.
En dan nog het besef erbij dat wij waarschijnlijk nooit gaan begrijpen hoe zij de wereld precies ervaren, hoe veel we dat ook onderzoeken.

Maar ze snappen een hele hoop dingen wel!
Honden zijn bijvoorbeeld heel goed in associaties opbouwen.
Als A gebeurt, volgt B.

Dit zien we ook bij veel 'probleemgedrag'.
Honden hebben dan verkeerde associaties opgebouwd en reageren op een manier die wij fout, problematisch of storend vinden.
En vaak zijn wij de oorzaak van deze associaties omdat we de natuurlijke manier van reageren verhinderen.

Gelukkig kunnen we deze associatie opbouw ook in ons voordeel gebruiken.
Want honden kunnen ook heel goed woorden en gebaren leren. Die we kunnen koppelen aan van alles!
Als je A zegt? Dan gebeurt B.

En dit? Dit is de sleutel tot kunnen communiceren met de hond. Kunnen vertellen wat jij verwacht en wat de hond kan verwachten.

We kunnen de hond waarschuwen,
voor harde geluiden, vreemde dingen op straat of zelfs voor aanraking van ons.
We kunnen dingen gaan vragen,
Links of rechts afslaan, even wachten of de stoep op te stappen.
We kunnen zelfs meerdere handelingen koppelen aan één woord,
Samen aan de kant gaan voor auto's of je kleedje pakken om op de bank te komen liggen.

En het enige wat je ervoor hoeft te doen? Is eigenlijk steeds het woord wat jij wilt koppelen te zeggen bij deze.

Zo simpel is het.
Dus ga op een vrolijke toon samen alles naampjes geven!

Adres

A. F. De Savornin Lohman Straat
Zuidland

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer De hondenluisteraar nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Delen


Andere Hondenschool in Zuidland

Alles Zien